ВІЗІОНІСТИКА МАЙБУТНЬОГО.СТВОРЕННЯ ФАНТАСТИЧНИХ СВІТІВ.

фантастФантастика і фентезі є основними постачальниками візіоністіки майбутнього. Найбільш сильними в цьому плані є масштабні спроби візіоністіки - створення фантастичних світів, тобто футурологічне світобудівництво. У XX столітті це стало дуже різноманітним трендом, від якого стали залежати перспективи народів, їх цивілізаційна енергетика розвитку та його емоційне світовідчуття.

Тому тут ми звернемо пильну увагу на футурологічних візіоністіку, і з усього розмаїття ідей фантастики і фентезі ми розглядатимемо лише світобудівні концепти.

Фантастичне світобудівництво другої половини XX-го і початку XXI-го століть

Не всяка ідея чи концепт у фантастиці припускають наявність принципово нового детально облаштованого і продуманого світу. Як правило світобудівництво стає можливим в циклі книг, в серіалі або навіть в інтегральному творчому циклі, куди входять книги, фільми, мультфільми, комп'ютерні ігри, комікси.

Існує безліч спроб побудови фантастичних світів, реалізованих протягом XX століття. Однак більшість з них містять спрощені моделі світів. Тобто в цих спробах світобудівництво фантастів зосереджено на моделюванні якої-небудь однієї сторони або одного винаходу, який змінює майбутнє і створює світ цілком на основі цього одного винаходу.

Світи Спрощеної Моделі: всі відомі романи Артура Кларка, включаючи «2001: Космічна одіссея», всі відомі романи Хайнлайна (в кіно - Світ «Зоряного десанту» Пола Верховена), багато романів Лук'яненко («Геном», «Глибина», «Лінія Мрій »,« Шукачі неба »та ін.), «Кінець веселок» Вернор Віндж і практично весь кібер-панк.

Сюди відносяться подорожі в часі: «Кінець Вічності» Айзека Азімова, «Крізь час» Вернор Віндж та ін. Сюди ж можна віднести антиутопії: Олдос Хакслі «​​Дивний новий світ», Рей Бредбері «451 за Фаренгейтом ». У фільмах це «П'ятий елемент» Люка Бессона, «Згадати все» (Філіп Дік - Пол Верховен), цикл фільмів «Термінатор», цикл фільмів «Робокоп» та ін.

Однак найбільш сильні в концептуальному плані модельований фантастико-фентезійні світи стоять окремо. Їх можна розділити на ті, які створені до 90-х років ХХ століття, і створені після цього. У цьому сенсі 90-ті роки стали періодом зміни парадигми футурологічної візіоністікі - від наукової фантастики світ перейшов до кібер-панку, містико-магічної фентезі, альтернативної історії і всякого роду реваншистські «якбитології» (переважно в Росії).

Oтже, до 90-х років найбільш сильні в концептуальному плані - паралельні світи «Хронік Амбера» Роджера Желязни, Світ «Підстави» Айзека Азімова, Світ «Суми Технологій» Станіслава Лема, Світ «Великого Кільця» Івана Єфремова, Світ «Полудня» братів Стругацьких і звичайно ж Світ «ДДГ» («Далекою-Далекою Галактики» з «Зоряних воєн»).

До 90-х років ХХ століття Світ Великого Кільця і ​​Світ Полудня - по суті єдині продукти радянської цивілізації. Взагалі візіоністіка в СРСР була дуже слабкою, тобто фактично була відсутня. Радянським лідерам здавалося, що теоретичного обіцянки комунізму достатньо для мотивації праці в ім'я майбутнього. Усі радянські фантастичні кінофільми, наприклад, на основі ідей Стругацьких, це сюжети, де була деяка фантастична ідея, а не образи майбутнього (футурологічна візіоністіка).

Стругацьким з кіновізіоністікой взагалі не пощастило. За винятком фільму «Чародії», їх футурологічна візіоністіка представлена ​​в СРСР виключно в похмурій стилістиці. Хоча їх фантастична проза зовсім не похмура.

Позитивна кіно-візіоністіка в СРСР в його останні роки це два фільми - «Пригоди Електроніка» і «Гостя з майбутнього», які по ідеям не є оригінальними і не претендують на світобудівництво. Тобто це майбутнє в сьогоденні - своєрідне згортання перспективи в актуальність.

Руйнування СРСР призвело до руйнування і тієї бідної футурологічної візіоністікі, яка була в СРСР, особливо в кіно і в комп'ютерних іграх. Хоча в літературі пострадянських Росії та України в 90-х роках відбувся незначний мікро-ренесанс, під тиском реваншистських настроїв політики він здувся до розмірів альтернативної історії і містико-магічної фентезі.

З 90-х років ХХ століття Західна цивілізація виявляється єдиним виробником візіоністікі майбутнього в кіно і в комп'ютерних іграх. Навіть японська мультиплікація в цьому сенсі є в концептуальному плані вторинної, хоча і вельми оригінальною за своїми жанрами і образам.

Російська сучасна літературна візіоністіка представлена ​​на більш-менш серйозному концептуальному рівні лише книгами Сергія Лук'яненка і циклом романів «Анклави» Вадима Панова. У російському кіно більш-менш продуманим побудови миру є лише фільм «Залюднений острів» по ​​Стругацьким і фільми «Дозори» Лук'яненко. І в тому, і в іншому випадку це похмура і негативна стилістика фантастичного або фентезійного майбутнього. У той же час книги по фантастичному світобудівництву Сергія Лук'яненка Світ «Спектра», Світ Конклаву («Зірки - холодні іграшки»), Світ-Сіяч («Лорд з планети Земля») і Світ «Черновіка» не стають фільмами (їх немає навіть у кінопланах ).

З усього пишного раннього і ще не зневіреного у творчості Лук'яненко були зняті лише «Дозори», які дуже приблизно можна віднести до футурологічної візіоністіке. До того ж традиція похмурої стилістики присутня і тут. Загадка величезна - чому лише антиутопічна візіоністіка з похмурою стилістикою знімалася по «світах», створеним в СРСР і в Росії.

фантаст1З дев'яностих років XX століття Західна візіоністіка справила: в кіно - Світ «Вавилон-5» Джозефа Майкл Стражинські, Світ «Матриці» братів Вачовскі; в літературі - Світ «Крізь час», Світ «Полум'я над безоднею» і Світ кіберпанк (з нанотехнологіями і технологією доповненої реальності з «Кінець веселок») Вернор Віндж, Світ «Гіперіона» Дена Сіммонса; в комп'ютерних іграх - Світ «EVE» або світи Співдружності (комп'ютерна гра, що породила низку літературних сюжетів, особливо в Росії).

Фантастика і фентезі

Фантастику і фентезі можна розділити по тому, наскільки вирішальною є роль людини (чи іншого з природним походженням розумного) у створенні свого майбутнього. І тут ми повинні піддати всі ці світи серйозної ревізії.

Класика жанру фентезі - Світ «Володаря Кільця» Джона Толкіна, - чисто фентезійний світ без якої б то не було науки і техніки, але зате з магією, ельфами, гномами, орками, Хобітом і т.д. Світ Толкіна - перший тотально побудований світ (з мовами рас і описом їх культури) породив ролевиков та рольові ігри, тобто величезну кількість послідовників по всьому світу. Саме толкіністи показали, що світобудівництво - це серйозна справа, яка може захоплювати людей не менш сильно, ніж будь-яке інша серйозна справа.

У «Хроніках Амбера» паралельні світи наперед задані об'єктивістськи (є паралельні світи і люди, здатні між ними переміщатися). Світ «Полум'я над безоднею» управляється агресивним супер-інтелектом, вихід з підпорядкування якому - самим стати супер-інтелектом в зоні Переходу і досягти технологічної сингулярності. В Світі Гіперіона штучний інтелект (ШІ, Кібер-Бог) через нейро-мережі паразитує на людях. Світ Матриці - інший спосіб паразитування ШІ на людині, укладеній в капсулу, де за посередництвом трансляції на органи чуття штучної реальності відбувається заміна константної реальності. Навіть світ EVE це паразитування на людських світах Співдружності вищих рас і технологій (зокрема тих же нейро-мереж), які залишилися у спадок від більш розвинених минулих цивілізацій.

Світи Лук'яненко в Росії 90-х років можна виділити особливо. Світ Спектра описує прибульців (ключників), що отримали можливості богів і котрі робили проект розвитку підвладній їм частини Всесвіту, де людство опиняється «прогресуємим». Світи Конклаву, де існує жорстка примусова спеціалізація рас-цивілізацій під загрозою знищення Конклаву. Світ-Сіяч - масштабне «прогресорство» землян крізь час (в минулому) по створенню молодих зіркових рас в космосі для їхнього дорослішання до моменту війни землян з могутньою войовничої цивілізацією для допомоги землянам (всі світи, включаючи землян, призначені майбутній війні). Світ «Черновіка» - варіант паралельного світу зі спробою головного героя позбутися функції паралельності історії свого світу.

Містико-магічний Світ Дозорів Лук'яненко - це там, де Сумрак незрозуміло звідки взявся, а в останніх дозорах все більше розкриваються ті обставини, що Сумрак паразитує на людях-магах (інших). Всюди у Лук'яненкамістико-магічна, різні варіанти функціоналізації землян і втрати ними суб'єктності. Напевно це свідчення глибокої емоційної травми росіян в процесі програшу Третьої світової Холодної війни, яку Лук'яненко просто описує словами.

До фентезійних світів відноситься також вся містико-магічна фентезі і більшість альтернативної історії.

У цьому сенсі лише Світ «Підстави», Мир «Суми Технологій», Світ «Зоряних воєн», «Світ Полудня», Світ «Великого Кільця» і Світ «Вавилон-5» є справді фантастичними світами, тобто створеними людиною (та іншими природніми розумними істотами), де людина у своїх розвинених, але не відчужених формах (тобто, наприклад, не як створений людьми штучний інтелект), все ще зберігає суб'єктність і розвивається багатопланово.

Із сучасних же творів «Вавилон-5» фактично єдиний фантастичний фільм, де створено найбільш ймовірний світ нашого майбутнього. У світі «Вавилон-5» Ворлонци, Тіні і Мандрівники Сигми-957 намагаються маніпулювати розумними расами, але така маніпуляція розпізнається і їй твориться протидія. Цей серіал породив небагато літературних продовжень - лише дев'ять, з яких лише два, на думку автора і режисера Стражінскі, можуть вважатися відповідними канону.

Світ «Далекою-Далекою Галактики» Джорджа Лукаса - з'єднує фантастику до 90-х років, фантастику 90-х років XX століття і фантастику вже XXI століття. «Зоряні війни» виявилися також сполучною ланкою між технологічною орієнтацією фантастики (Жюля Верна і Герберта Уеллса) і магічною її орієнтацією (Джона Толкіна). «Зоряні війни» це людський світ, в якому технологічний розвиток сусідить з явищами і носіями Сили (частково підконтрольний людині магії), що походить від мідіхлоріан, які незрозуміло звідки взялися. Паразитування Сили на джедаях (Сила вказує шлях, Сила повідомляє деякі знання, Сила дає деяке передбачення) створює фентезійний аспект кіноепопеї. «Зоряні війни» - це фантастико-фентезійних твір.

Незважаючи на те, що найбільш просунута візіоністіка світу майбутнього була сформована в серіалі «Вавилон-5», є два світи, що найбільш вплинули на візіоністіку людства сьогодні - Світ ДДГ (він же світ «Зоряних воєн») і Мир EVE (він же Мир Співдружності). Саме про ці два Світи піде мова далі.

Світ ДДГ, його протиріччя і помилки

Світ Далекої-Далекої Галактики (ДДГ), модель якого побудована Лукасом, є суперечливим і вельми спрощеним. Є безліч дрібних протиріч у фільмах Лукаса, наприклад, абсолютно відсутній облік релятивістських ефектів при подоланні відстаней через гіперпростір. При цьому далекий зв'язок між зоряними системами здійснюється в режимі реального часу, тобто миттєво. Однак найбільш істотними є ті протиріччя, які відносяться до сутнісних характеристикам моделі ДДГ у Лукаса.

1) Найбільше протиріччя - між високим рівнем розвитку космічних технологій та архаїчним рівнем соціальних уявлень (Республіка або Імперія і демократія, як ідеальне уявлення). Причому, навіть королева Амідала є прихильницею демократії. Така велика кількість галактичних рас, яка показана у фільмі, не може бути представлена відсутнім різноманіттям соціальних концептів.

фантаст22) Світ зі зв'язком через гіперпростір (гепердрайви зорельотів) і міжзоряне комунікацію необхідно передбачає Галанет та Гала-ЗМІ. У моделі Лукаса принципово відсутні ЗМІ та Галанет (галактичний Інтернет), що призводить до того, що політика Галактики не аналізується або не осмислюється, і стають можливими інтриги Палпатіна (він же Дарт Сідіус), які навіть джедаї з їх екстрасенсорній чутливістю розпізнати не можуть ( інакше кажучи, будь-який би досвідчений журналіст-аналітик в гала-ЗМІ ці інтриги прорахував би швидко).

3) Питання з дроїдамі (роботами) абсолютно опрацьованим як в технічному, так і у функціональному сенсі. Навіть враховуючи, що між епізодами 4, 5, 6 і 1, 2, 3 це питання було фантаст3суттєво доопрацьовано в комп'ютерних іграх, і в перших трьох частинах з'явилося багато дроїдів з різними функціями, все одно у другій частині є епізод, де королева Амідала зі Скайоукером тягнуть валізи по прибуттю на Набу, а позаду них котиться дроїд R2-D2.

4) На відміну від деяких фільмів, в яких автори намагалися будувати свою розповідь на стилістиці майбутнього («Дюна», «П'ятий елемент» та ін.), кіноепопея Лукаса начисто позбавлена ​​будь-яких спроб футурологічної візіоністікі у сфері мистецтва - у ній зроблений упор на технологічну сферу.

5) Принципова нерозуміння цивілізаційного функціонування Сили в людському суспільстві. Якщо Сила є важлива функція безпеки галактичного держави, то держава повністю взяло б під контроль народження, відбір, виховання і освіту обдарованих (ніякої б матері, подібно матері Скайуокера, в принципі було б не дозволено скритно народити обдарованого та ще й приховувати ім'я його батька). Сила б досліджувалася наукою і дуже швидко б стала контролюватися владою і грошима, і ніяка Рада Джедаїв не змогла б вести свою окрему політику.

6) Принципова нерозуміння соціальної ролі, внутрішньої структури та організації Ордена джедаїв. Орден зберігається довгий час лише тоді, коли він вирішує цивілізаційного рівня завдання (наприклад, освіта у єзуїтів, бойова функція та фінанси у тамплієрів, турбота про незаможних і хворих у госпітальєрів і т.д). Орден джедаїв, виконуючи функції спецназу, диверсантів, розвідників і охоронців для перших осіб, при цьому не має внутрішньої служби безпеки, бо стерті дані в бібліотеці по планеті з клонами приводять до відповіді Йоди: зробити це міг джедай, але хто невідомо.

7) У фільмі питання про світлих джедаїв розкритий суперечливо. Перехід джедаїв з позиції Рівноваги на Світлу Сторону Сили заборонений за принципом. Незрозуміло, що трапляється з цими людьми: вони відправляються займатися лікуванням (медициною) і сільським господарством або з ними ведеться така ж війна, як з Ситха. У цьому сенсі виявляється істотне протиріччя: в максимах джедаїв йдеться про рівновагу, а з контексту боротьби джедаїв з Ситха в кіноепопеї виникає уявлення про те, що джедаї як би світлі на противагу темним ситхам.

8) Дані про розвиток генетики суперечливі. Клонів ДДГ створювати може і навіть може здійснювати генетичні мутації для їх швидкого дорослішання, а генетично виростити частини організму, щоб відновити кінцівки і обличчя Дарта Вейдера, не може.

І якщо молодому Лукасу через оригінальність ідей це можна було пробачити, то зараз, за умов популярності теми та наявності всіх ресурсів, виникають питання принципового характеру. Це питання концептуальних помилок світобудівництва ДДГ - помилок цивілізаційного будівництва, якими не рефлексують інтелектуали в США. А це дуже неприємно для решти світу, щодо якого США позиціонуються як гегемон в противагу Китаю, Ісламському світу та Росії.

Світ EVE як споживацьке майбутнє

Закономірним підсумком розумових установок та мотиваційних настанов світу «Зоряних воєн» стала футурологічна візіоністіка Всесвіту EVE. Як система уявлень Всесвіт EVE вперше з'явилася у вигляді масової багатокористувацької онлайн ігри (через Інтернет) у 2003-му році. Розробник гри - ісландська компанія в Рейк'явіку Crowd Control Productions. Однак найбільш повний опис Всесвіт EVE отримав в романах, відомих як романи про «Світи Співдружності» або «Всесвіт EVE». Книжкова версія Канону EVE виникає у романі Тоні Госалеса «Століття Емір», а в Росії у романах Ігоря Хорта «Шахтар», «Дан», «Катар» і у циклі романів Скіфа «Сходження найманця».

фантаст4Всесвіт EVE це світ майбутнього, пов'язаний із Землею через просторово-часову червоточину, яка закрита для доступу, що зумовило самостійний розвиток цього світу. Тому Всесвіт EVE можна розглядати як проекцію сучасних соціальних уявлень людства плюс бачення технології майбутнього. Поєднання нинішніх примітивних соціальних уявлень споживчої цивілізації людства спільно з технологічними новинками з майбутнього створює ілюзорний світ гіпертрофованого споживацтва.

У Мирах Співдружності є різні типи товариств - авторитарні імперії, демократичні альянси, рабовласницькі цивілізації. У Мирах Співдружності - капіталізм, ринкова економіка і лібертаріанство. Центральні світи - основні чотири цивілізації - це світи з високим рівнем безпеки. У центральних світах Співдружності можна воювати з перевагою в силі не більше, ніж у 10 разів, можна красти, якщо неможна цього довести, можна завдавати шкоди здоров'ю (побив людину - викликай йому медиків і тобі нічого не буде, а людину відновлять в медкапсуле) .

Існує також Фронтір, тобто окраїна світів Співдружності, де діє принцип анархії, і ще більш жорсткі правила - можна воювати з будь-яким перевагою, красти безкарно, і вбивати безкарно. Існують також пірати, з якими борються центральні світи Співдружності і співпрацюють світи Фронтіра.

Автори відомих важливих технологій - раси, що пішли. Над молодшими расами Світів Співдружності є старші раси, більш просунуті спадкоємці збіглих рас, які здійснюють контроль молодших рас і в деякому сенсі навіть гальмують їх розвиток. Контроль молодших рас здійснюється через нейро-мережі, що мають недокументовані можливості контролю. У Світах Співдружності магічні здібності зустрічаються, але офіційно вони є забороненими, жорстко контролюються центральними світами і ставляться на службу урядам.

Основні технології Світів Співдружності. Двигун гіперпростору (залишився від попередніх високорозвинених цивілізацій) - дозволяє подорожувати між зоряними системами за невеликий час. Нейро-мережа - імплантується в мозок і дозволяє вивчати знання шляхом закачування баз даних, управляти технікою, управляти банківським рахунком, протоколювати події і т.д. Технологія ментоскопірованія, яка дозволяє створювати бази знань з мозку професіоналів. Реактор - компактний пристрій, який надає достатню кількість енергії для всіх технологічних процесів і для автономних польотів космічних кораблів. Іскін - штучний інтелект, що встановлюється на різні складні технологічні пристрої, у тому числі космічні кораблі, дрони, ремонтні дроіди, медкапсули, андроїди. Ремонтні дроїди - дозволяють ремонтувати найскладнішу техніку, в тому числі в автоматичному режимі. Медкапсула - встановлює нейро-мережу, лікує всі відомі хвороби, усуває травми, омолоджує і подовжує життя до більш, ніж до 100 років.

Всесвіт EVE це споживча цивілізація, що освоює і розвиваюча описані технології, але не виробляє принципово нових технологій. Навіть старші раси не виробляють принципово нових технологій. Тобто йдеться про вселенське споживацтво на більш високому рівні комфорту і багатоліття. Фактично це мрія сучасного споживчого капіталізму і безвихідь його розвитку.

Світ EVE це вироджений світ ДДГ, де більше немає ніякого романтичного ареола джедаїв. А є лише жорстка раціональність і функціональна залежність від чужих технологій.

Фантастичні світи в сучасному світі

Популярність Миру ДДГ дійшла до того, що з'явилася навіть релігія джедаїзму, у якої досить багато послідовників по всьому світу. Джедаісти менш помітні, ніж толкіністи, оскільки не беруть участь масово в рольових іграх. Однак ідентичність джедаістів публічна і претендує в ООН на звання світової релігії.

Популярність Світу EVE на Заході менш помітна. Причому, незважаючи на те, що у фантастичній прозі першим використав концепт Світу EVE Тоні Гонзалес, один з розробників сюжетних ходів гри EVE Online, власне канон фантастичної прози створили російські письменники самвидаву Ігор Хорт і Скіф. Тому популярність Миру EVE проявляється переважно в Росії, де на сьогоднішній день в самвидаві вже налічується 247 творів на цю тему.

У цьому сенсі розвиток концепту Світу Співдружності в Росії потрібно розглядати як архаїзацію і конс'юмерізацію футурологічної візіоністіки. Коли мислення блокується у своїй творчості, воно неминуче зациклюється на тому, щоб «бусту» «перса» і «хомячіть» «лут». Блокування ж фантастичного мислення в контексті футурологічної візіоністіки відбувається тоді, коли створення фантастики починає йти під диктат масового попиту споживацькі налаштованих обивателів.

Відмова Росії від створення своєї футурологічної візіоністіки призвела до трагічних наслідків для країни, що опинилася в історичній безвиході. Якщо Росія відмовилася від створення власної футурологічної візіоністіки і в той же час від прийняття західної футуровізіоністіки, то неминуче виникає дефіцит образів майбутнього, який заміщається масової агресією і війною.

Проте в Україні ситуація не менш згубна. Серйозних проривів в області фантастичного світобудівництва досі немає. У цьому сенсі революція Гідності все ще не породила свою футурологічних візіоністіку. Революція нічого не варта, якщо вона не створює свої образи майбутнього.

Сучасний світ вже став досить складним. Письменник-режисери-фантасти не витягують рівень виклику побудови нових світів, як творчої надзавдання цивілізаційного моделювання, оскільки постійно збиваються на слідування вимогам масових смаків споживачів.

Етику майбутнього повинні створювати пророки, в крайньому випадку, філософи. Науково-технологічні аспекти майбутнього повинні розробляти техно-візіонери. Проблеми мистецтва майбутнього повинні інтерпретувати футуро-мистецтвознавці. Сучасна світобудівна фантастика - надскладний інтегральний жанр, який передбачає участь багатьох фахівців, включаючи філософів (етика, естетика і т.д.), вчених та мистецтвознавців, техно-візіонеров і футурологів з різною спеціалізацією.

Світ майбутнього повинен бути, як мінімум, на порядок складніше. Сюжетна складність сучасних фантастичних романів або кінофільмів - особливо в контексті світобудівництва - аж ніяк не означає наявності розуміння їх авторами складних цивілізаційних моделей, що розгортаються в різні періоди появи, розвитку, могутності, кризи, відродження, занепаду і руйнування цивілізацій.

Створити новий фантастичний світ не так просто, як вважають деякі письменники і режисери. Якщо творіння з новим фантастичним світом стає популярним, але містить грубі цивілізаційні помилки, то це створює небезпеки вкорінення футурологічних міфів, від масового поширення яких страждати буде все людство.

У цьому сенсі вихід 7-го епізоду фільму «Зоряних воєн» дає можливість проаналізувати джедаїзм, що виник у зв'язку з фільмами Лукаса, як спробу вкорінення помилок футурологічної візіоністіки з цивілізаційної орієнтацією. Про це дивіться текст «Чому я не джедай?».

 Сергій Дацюк

Коментарі:

Додати коментар

Захисний код
Оновити

Додаткова інформація