СКАНДАЛ НАВКОЛО 7-СТАТТІ ЗАКОНУ "ПРО ОСВІТУ".

РУСИФІКАЦІЯ"В Україні освіта у дитячих садочках, школах і університетах, що знаходяться в державній або комунальній власності, надається українською мовою.

Національні меншини мають право навчати своїх дітей рідної мови і знайомити з культурними традиціями своіх народів у приватних школах вихідного дня, на приватних мовних курсах і у приватних закладах позашкільної освіти."

Минулого тижня розгорівся скандал навколо статті 7 законопроекту “Про освіту”,який прокоментувала  міністр освіти і науки України Лілія Гриневич на своїй сторінці у фб.:

"На жаль, непорозуміння під час розмови між представниками МОН та громадськими активістами, однією з яких була Лариса Ніцой (Larysa Nitsoi), спричинило до створення міфів навколо законопроекту “Про освіту” та суттєвого викривлення позиції МОН щодо мовного питання, які потім почали поширюватися у ЗМІ. Я повинна їх спростувати."

Але попри заяву п.Гриневич у громадських активістів інше баченя  закону "Про освіту",який у разі прийняття в цілому, знищить українську мову,як то було у   Білорусі (адже аналогічний закон вигубив білоруську мову.Тепер нею розмовляють 2-3% білорусів.).

Для того ,щоб так не сталося громадськими активістами розроблено правки до закону.Йдеться про правки до ст.7 і ст.54,73 закону "Про освіту".Тих правок є 2-а варіанти:один у редакції Лариси Ніцой і другий у редакції Maryna Zelenyuk .Вони є на їхніх сторінках у фб.

Також,сподіваємось,що народний депутат ВР від Дрогобиччини п.Богдан Матківський виступить на захист української мови і проявить законодавчу ініціативу у розрізі внесення правок в закон "Про освіту".

Нижче ,надаємо правки,які на думку громадських активістів необхідно внести у вищевказаний закон:

"То які ж правки нам треба внести в закон про освіту? Для початку, варто усвідомити наступне: наші правки є дружніми, а не ворожими до прийнятого Законопроекту. Ми підтримуємо новаторські напрямки в Законі. Наші правки – це не «наїзд» на меншини, правки не обмежують їхні права. Ми хочемо, щоб усі меншини, згідно ст. 10 Конституції України, мали однакові можливості для розвитку, вивчали свою мову, читали свої книжки, слухали свою музику, тощо. Наші правки – це розшифровка, як в освіті діє ст.5 Конституції України про державну мову. Правки тільки розставляють акценти.

Отже, в чинний текст Закону ми додаємо свої слова. Спочатку подаю чинний текст (звичайним шрифтом), за ним іде наша правка (великими буквами)

Стаття 7, пункт 1.Мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова. Особам, які належать до національних меншин, забезпечується право на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних закладах освіти. – Правка. ОСОБАМ, ЯКІ НАЛЕЖАТЬ ДО НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН, ЗАБЕЗПЕЧУЄТЬСЯ ПРАВО НА ВИВЧЕННЯ РІДНОЇ МОВИ У ДЕРЖАВНИХ І КОМУНАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ.

Розумієте різницю? У чинному тексті «навчання рідною мовою» - ми пропонуємо «вивчення рідної мови». Навчання – це суцільний процес, вивчення – це окремі предмети.

Стаття 7, пункт 4. Заклади освіти відповідно до освітньої програми можуть здійснювати освітній процес двома і більше мовами (державною мовою, а також мовами національних меншин, іншими мовами), викладати одну чи кілька дисциплін англійською та/або мовами Євросоюзу – Виправляємо: ЗАКЛАДИ ОСВІТИ ВІДПОВІДНО ДО ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ, МОЖУТЬ ВИКЛАДАТИ ПАРАЛЕЛЬНО З ДЕРЖАВНОЮ МОВОЮ ОДНУ ЧИ КІЛЬКА ДИСЦИПЛІН АНГЛІЙСЬКОЮ ТА/АБО МОВАМИ ЄВРОСОЮЗУ, АЛЕ НЕ БІЛЬШЕ, НІЖ ДВА УРОКИ НА ДЕНЬ.

Стаття 7, пункт 7. Такого пункту немає, просимо додати. ШКОЛИ МИСТЕЦТВ, СПОРТИВНІ ШКОЛИ, ТА ІНШІ ПОЗАШКІЛЬНІ НАВЧАЛЬНО-ОСВІТНІ ЗАКЛАДИ ПОСЛУГОВУЮТЬСЯ ПІД ЧАС НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ДЕРЖАВНОЮ МОВОЮ.

Стаття 7, пункт 8. Такого пункту немає, просимо додати. , просимо додати. 

НА ТЕРИТОРІЇ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ, А ТАКОЖ ПІД ЧАС НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНИХ ЗАХОДІВ, ЯКІ ПРОВОДЯТЬСЯ В РАМКАХ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ПОЗА ШКОЛОЮ, ПЕДАГОГІЧНІ, НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНІ ТА НАУКОВІ ПРАЦІВНИКИ ПОСЛУГОВУЮТЬСЯ ДЕРЖАВНОЮ МОВОЮ.

Стаття 54, пункт 2 …привчати здобувачів освіти до законослухняності, поваги до Конституції та законів України, державного устрою та територіальної цілісності України. – доповнюємо поданий текст словами: привчати здобувачів освіти до законослухняності, поваги до Конституції та законів України, державного устрою та територіальної цілісності України, ДЕРЖАВНОЇ МОВИ, ДЕРЖАВНОГО ГІМНУ ТА ДЕРЖАВНОГО ПРАПОРА.

Стаття 54, пункт 4. такого пункту немає, просимо додати: ПЕДАГОГІЧНІ, НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНІ ТА НАУКОВІ ПРАЦІВНИКИ, ЯКІ ВИЯВЛЯЮТЬ НЕПОВАГУ ДО КОНСТИТУЦІЇ ТА ЗАКОНІВ УКРАЇНИ, ДЕРЖАВНОГО УСТРОЮ, ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ЦІЛІСНОСТІ УКРАЇНИ, ДЕРЖАВНОЇ МОВИ, ДЕРЖАВНОГО ГІМНУ ТА ДЕРЖАВНОГО ПРАПОРА, ЗАХИСНИКІВ УКРАЇНИ, ПІДЛЯГАЮТЬ ЗВІЛЬНЕННЮ ТА ОТРИМУЮТЬ ЗАБОРОНУ В ПОДАЛЬШОМУ ВИКЛАДАТИ В ОСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ УКРАЇНИ.

Стаття 73, пункт 3. Освітній омбудсмен призначається на посаду Кабінетом Міністрів України строком на п’ять років без права повторного призначення. – доповнити словами: ОСВІТНІМ ОМБУДСМЕНОМ МОЖЕ БУТИ ПРИЗНАЧЕНО ГРОМАДЯНИНА УКРАЇНИ, ЯКИЙ ВОЛОДІЄ ДЕРЖАВНОЮ МОВОЮ, МАЄ ВИСОКІ МОРАЛЬНІ ЯКОСТІ, ТА ПРОТЯГОМ ОСТАННІХ П’ЯТИ РОКІВ ПРОЖИВАЄ В УКРАЇНІ.

А також доповнити статтю 7 на вибір одним з двох поданих пунктів.

Стаття 7, пункт 9. У ДЕРЖАВНИХ І КОМУНАЛЬНИХ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ З ВИВЧЕННЯМ МОВИ НАЦІОНАЛЬНОЇ МЕНШИНИ ЗАПРОВАДИТИ В НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ ВИКЛАДАННЯ ПОЛОВИНИ ДИСЦИПЛІН МОВОЮ МЕНШИНИ ТА ПОЛОВИНУ - ДЕРЖАВНОЮ МОВОЮ. У СЕРЕДНІХ КЛАСАХ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІН ДЕРЖАВНОЮ МОВОЮ ПОСТУПОВО ЗБІЛЬШИТИ З ТИМ, ЩОБ У СТАРШИХ КЛАСАХ ПЕРЕЙТИ НА ВИКЛАДАННЯ ПОВНІСТЮ ДЕРЖАВНОЮ МОВОЮ. СТАРШІ КЛАСИ – ВИКЛАДАННЯ ПРОВОДИТЬСЯ ВИКЛЮЧНО ДЕРЖАВНОЮ МОВОЮ З МЕТОЮ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ДО ОТРИМАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ТА ВИЩОЇ ОСВІТИ ДЕРЖАВНОЮ МОВОЮ. 

ВИКЛАДАННЯ У ПРОФЕСІЙНИХ ТА ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ПРОВОДИТЬСЯ ВИКЛЮЧНО ДЕРЖАВНОЮ МОВОЮ.

Або у разі неприйнятності європейської моделі освіти, можна запозичити канадську модель. Мовна освітня модель для національних меншин, яка застосувується в освіті Канади.

Стаття 7, пункт 9. У ДЕРЖАВНИХ І КОМУНАЛЬНИХ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ З ВИВЧЕННЯМ МОВИ НАЦІОНАЛЬНОЇ МЕНШИНИ ЗАПРОВАДИТИ НАВЧАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ТА СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ ДЕРЖАВНОЮ МОВОЮ + 2 УРОКИ В ДЕНЬ НА ВИБІР МОВОЮ МЕНШИНИ. УСІ ДОДАТКОВІ УРОКИ МОВОЮ МЕНШИНИ, КУРСИ, МАЙСТЕР-КЛАСИ ВІДВІДУЮТЬСЯ УЧНЯМИ В ПОЗАУРОЧНИЙ ЧАС І УТРИМУЮТЬСЯ КОШТОМ БАТЬКІВ.

ВИКЛАДАННЯ У ПРОФЕСІЙНИХ ТА ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ ВИКЛЮЧНО ДЕРЖАВНОЮ МОВОЮ.

Якщо якийсь депутат Вам скаже, що дані правки неможливо внести, бо це суперечитиме Закону Ка-Ка (мовний Закон Ківалова-Колесніченка), ви йому відповідайте, що а) ці правки можна внести паралельно в Закон Ка-Ка (дивно, що міністерство саме це не ініціювало), і проголосувати пакетом за правки в кількох законах одночасно; б) ці правки в суміжні закони можна подати окремим законопроектом і проголосувати трохи пізніше.

Не буду Вас більше втомлювати. Бажаю нам успіхів.

p.s. Усі правки оформлені в таблицю, яку можна прикладати до Ваших листів-звернень до депутатів. Кому треба, пишіть у приват, скину."

P.S.Щойно завершилася зустріч з активістами, які мають пропозиці поправок до мовних аспектів Закону "Про освіту", що готується до 2-го читання.

 
 
 
 

Щойно завершилася зустріч з активістами, які мають пропозиці поправок до мовних аспектів Закону "Про освіту", що готується до 2-го читання.

З частиною пропозицій МОН погоджується.

Частина - вимагає доопрацювання. 

...Показати більше...

Тепер чекаємо на коментарі від громадських активістів щодо результатів зустрічі.

ГО"Віче Борислава"

Мова в українській школі. Громадське обговорення Закону "Про освіту"

Дозволяється вставка відео за умови посилання на сайт "Педагогічна преса"http://pedpresa.ua/ Це…
 

Коментарі:

Додати коментар

Захисний код
Оновити

Додаткова інформація